:: Mereka2 Yang CooL !!::

Wednesday, February 23, 2011

Selepas berkahwin: Nak beli apa dulu ni? Katil? Peti sejuk? Set karaoke?

Berita kurang best untuk bakal pengantin semua.

Terlalu sibuk kat dapur siang ikan (Gila semangat. Padahal tinggal nak simpan masuk fridge je.) sampai terlupa nak tengok Wanita Hari Ini dan review pasal slot Tilam & Bantal minggu ni! Maaf, ya. Takpe. Laman web TV3 kan ada. :p

Bagi menebus kekecewaan kamu semua, aku nak kongsi satu lagi tips daripada Encik Shuth si founder Maskahwin.com. Pasal kehidupan selepas berumahtangga lah, kan. Nak cerita pasal persiapan je, takut kamu lupa pulak yang sebenarnya kehidupan selepas kahwin tu lagi penting sebenarnya. Jangan tak tahu, aku dulu mau makan bulan jugak lah nak sesuaikan diri.

Mempersembahkan...


Dulu, selepas saya bertunang dengan bakal isteri saya.
Saya sudah mula membayangkan tempat tinggal (rumah) yang akan kami diami sebagai suami isteri kelak, selepas berkahwin nanti.

Beberapa perkara telah timbul di fikiran saya sewaktu membayangkan tempat tinggal impian saya dengan isteri nanti..
bagaimanakah rupa bentuk rumah yang ingin kami diami nanti?
rumah jenis apakah yang ingin kami diami?
rumah teres? apartment? kondo?
apakah peralatan-perlatan yang perlu ada?
sofa? dapur? set bilik tidur?
perlukah kami membeli rumah atau menyewa sahaja terlebih dahulu?
dan sebagainya.

Memandangkan saya bukanlah dari golongan orang-orang yang "berada", jadi, selepas puas berbincang, berhujah, bergaduh dan bertukar-tukar fikiran dengan bakal isteri saya, kami pun akhirnya telah bersetuju untuk menyewa rumah apartment sahaja selepas berkahwin nanti di dalam memulakan kehidupan kami sebagai suami isteri.

Jadi, sebulan sebelum saya diijabkabulkan, saya sudah pun mula menyewa sebuah rumah apartment untuk tempat tinggal kami berdua selepas berkahwin nanti.

Selepas saya menyewa rumah apartment tersebut, satu persoalan timbul, memandangkan rumah tersebut mempunyai bilik tidur, ruang tamu, serta ruang dapur dan bajet yang saya ada pula agak terhad, maka satu persoalan yang timbul difikiran saya....

ruang manakah yang perlu dilengkapkan terlebih dahulu?
adakah peralatan-peralatan di ruang dapur?
atau peralatan-peralatan di ruang tamu?
atau set kelengkapan di bilik tidur?

Manakah yang lebih penting di dalam usaha membina rumahtangga yang bahagia?

Lama juga saya memikirkan hal ini.

Memandangkan saya akan berumahtangga dan akan mempunyai isteri, maka, sudah pastinya saya ingin merasakan masakan isteri saya nanti. Bukankah itu yang di idam-idamkan oleh seorang bujang yang akan bergelar suami. Menjamah masakan si isteri. Oh! sudah pastinya enak masakan isteri ku nanti. (saya berangan dalam hati)

Tapi, untuk itu saya perlulah terlebih dahulu menyediakan alat-alat kelengkapan untuk isteri saya memasak. Jadi, set kelengkapan memasak agak penting juga untuk membina rumahtangga yang bahagia.

Tetapi, ruang tamu juga agak penting.
Bayangkan hidup anda tanpa TV dan radio.
Anda pulang ke rumah, melihat isteri anda dan keadaan rumah anda yang sungguh sunyi sepi, seperti berada di kawasan perkuburan. Oh! Tidak. Anda mesti memiliki TV. Bila ada TV, mestilah nak ada tempat letak TV, DVD player, sofa untuk rileks-rileks serta karpet di ruang tamu.

Hmm.. banyak jugak belanjanya tu.

Bagaimana pula dengan set bilik tidur?
Takkan ingin tidur di atas lantai yang beralaskan tikar sahaja?
Oh! Abislah sakit-sakit seluruh badan nanti. Almari untuk letak baju serta meja solek juga penting untuk anda berhias dan mempersiapkan diri untuk pergi ke tempat kerja.

Oh! Satu persoalan yang nampak agak remeh, tapi agak memeningkan kepala juga. Lebih-lebih lagi jika bajet anda untuk rumah baru ini sangat kecil
(sebab banyak bajet dah digunakan untuk belanja kahwin).

Jadi, saya ingin bertanya kepada anda.
Jika anda, ruang manakah yang akan anda lengkapkan terlebih dahulu?
Adakah ruang di bilik tidur?
Ruang tamu?
Ataupun ruang dapur rumah anda?



Selepas berhempas-pulas menggodek email, barulah dapat akses semula tips dan pendapat En. Shuth daripada Maskahwin.com pasal isu nak beli apa dulu lepas kahwin nanti.

Mempersembahkan...


Pertama sekali, apa yang perlu kita fahami ialah, setiap orang mempunyai tahap keselesaan, cara pemikiran serta persekitaran hidup yang berbeza-beza.

Oleh itu, sudah pastinya, jawapan bagi soalan yang berbentuk "pendapat" seperti ini akan mempunyai jawapan yang berbeza-beza. Tiada jawapan yang salah atau betul bagi soalan seperti ini.

Bagi sesetengah orang, menikmati masakan si isteri itu adalah perkara yang sangat penting dan mampu memberikan kebahagiaan.

Bagi sesetengah orang yang lain pula, suasana duduk berdua-duaan sambil menonton rancangan TV kesukaan adalah lebih menyeronokan.


Tapi, bagi saya, suasana berdua-duaan di atas katil yang empuk dengan suasana lampu yang malap itu, adalah suasana yang lebih menyeronokkan dan membahagiakan.
.. ho! ho! ho!..
Maaf, jika saya membuatkan diri anda berasa lebih ghairah dan tidak sabar-sabar untuk berkahwin.



Sekarang, baru saya tahu, mengapa ibu-bapa saya dahulu, sibuk menyuruh anak-anak mereka (termasuk saya) yang ingin mendirikan rumahtangga, membeli set bilik tidur sempena perkahwinan mereka. Rupa-rupanya, disitulah bermulanya rahsia kebahagiaan & kenikmatan hidup berumahtangga :)



Namun begitu, seperti yang saya nyatakan di atas, setiap orang mempunyai pandangan serta bajet yang berbeza-beza. Adalah baik juga, jika anda dapat melengkapkan kesemua ruangan rumah anda dengan perkara-perkara yang asas seperti, hanya tilam di bilik, hanya TV di ruang tamu, dapur & tong gas di dapur dan sebagainya.

Apa-apa pun, bijaklah berbelanja dan merancanglah bajet anda dengan teliti.

Kehidupan rumahtangga anda baru sahaja bermula, masih banyak lagi masa dan cabaran yang perlu di hadapi.


Macam mana? Dah beli set bilik tidur, belum? :p

______________________
**sumber::IsuBUMPERKahwin.

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

2 Yang mendoakan Cik Marjan Kurus..(^_^):

Anonymous said...

amboi..amboi...good idea~ =)

MARJAN IBRAHIM said...

kak fatin: hehehe....kak fatin kena baca...sbb kak fatin dah bakal dah tu..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...