:: Mereka2 Yang CooL !!::

Sunday, February 13, 2011

Kerana Dia Manusia Biasa … ...[[ SURAT UTK BAKAL ISTERI ]]

yg ni aku nk share ape yg aku dapat kat email....so,sila2kan baca.....
__________________________




Assalamualaikum. .. Semoga bermanfaat..…. baik utk yang melamar ataupunyg dilamar, ataupun bagi yang sudahberumah tangga……
Renungan buat yang sedang mencaripasangan hidup ataupun yang sedangmengemudi bahtera rumah tangga..Mengapa?
Kerana Dia Manusia Biasa …

Setiap kali ada sahabat yang ingin menikah, saya selalu mengajukanpertanyaan yang sama. Kenapa kamumemilih dia sebagai suami/isterimu?
Jawabannya ada bermacam-macam. Bermuladengan jawapan kerana Allah hinggalahjawapan duniawi.
Tapi ada satu jawapan yang sangatmenyentuh di hati saya. Hingga saat inisaya masih ingat setiap detailpercakapannya. Jawapan dari salah seorangteman yang baru saja menikah. Prosesmenuju pernikahannya sungguh ajaib.
Mereka hanya berkenalan 2 bulan.Kemudian membuat keputusan menikah.Persiapan pernikahan mereka hanyadilakukan dalam waktu sebulan saja.Kalau dia seorang akhwat, saya tidakhairan. Proses pernikahan seperti iniselalu dilakukan. Dia bukanlah akhwat,sebagaimana saya. Satu hal yang pasti,Dia jenis wanita yang sangatberhati-hati dalam memilih suami.

Trauma dikhianati lelaki membuat dirinyasukar untuk membuka hati. Ketika diamemberitahu akan menikah, saya tidakmenganggapnya serius. MerekaBerdua baru kenal sebulan. Tapi sayaberdoa, semoga ucapannya menjadikenyataan. Saya tidak ingin melihatnyamenangis lagi.

Sebulan kemudian dia menemui saya. Diamenyebutkan tarikh pernikahannya.
Serta meminta saya untuk memohon cuti,agar dapat menemaninya semasa majlispernikahan. Begitu banyak pertanyaan dikepala saya. Sebenarnya.. . ..!!!

Saya ingin tau, kenapa dia begitu mudahmenerima lelaki itu. Ada apakahgerangan? Tentu suatu hal yang istimewa.Hingga dia boleh memutuskanUntuk bernikah secepat ini. Tapi sayang,saya sedang sibuk ketika itu(benar-benar sibuk).
Saya tidak dapat membantunyamempersiapkan keperluan pernikahan.Beberapa kali dia menelefon saya untukmeminta pendapat tentang beberapa perkara.

Beberapa kali saya telefon dia untukmenanyakan perkembangan persiapanpernikahannya. That’s all……Kamitenggelam dalam kesibukanmasing-masing.

Saya menggambil cuti 2 hari sebelumpernikahannya. Selama cuti itu sayamemutuskan untuk menginap dirumahnya.
Pukul 11 malam sehari sebelumpernikahannya, baru kami dapat berbual-hanya- berdua. Hiruk pikuk persiapanakad nikah besok pagi, sungguh membelenggukami. Pada awalnya kami ingin berbual tentang banyak hal.
Akhirnya, dapat juga kami berbualberdua. Ada banyak hal yang ingin sayatanyakan. Dia juga ingin berceritabanyak perkara kepada saya. BeberapaKali Mamanya mengetok pintu, memintakami tidur. "Aku tak boleh tidur." Diamemandang saya dengan wajah bersahaja.Saya fahamkeadaanya ketika ini.

"Matikan saja lampunya, biar disangka kita dah tidur."
"Ya.. ya." Dia mematikan lampu neonbilik dan menggantinya dengan lampu yangsamar. Kami meneruskan perbualan secaraberbisik-bisik.

Suatu hal yang sudah lama sekali tidakkami lakukan. Kami berbual banyakperkara, tentang masa lalu danimpian-impian kami. Wajah keriangannyaNampak jelas dalam kesamaran.Memunculkan aura cinta yang menerangibilik ketika itu. Hingga akhirnyaterlontar juga sebuah pertanyaan yangselama iniSaya pendamkan.

"Kenapa kamu memilih dia?" Dia tersenyumsimpul lalu bangkit dari baringnyasambil meraih HP dibawah bantalku.Perlahan dia membuka laci mejahiasnya. Dengan bantuan lampu LCD HP diamengais lembaran kertas didalamnya.
Perlahan dia menutup laci kembali lalumenyerahkan sekeping envelop kepadasaya. Saya menerima HP dari tangannya.Envelop putih panjang dengan copsurat syarikat tempat calon suaminyabekerja. Apa ni. Saya melihatnya tanpamengerti. Eeh…, dia malah ketawa gelihati.

"Buka aja." Sebuah kertas saya tarikkeluar. Kertas putih bersaiz A4, sayamelihat warnanya putih. Hehehehehehe.………
"Teruknya dia ni." Sayamenggeleng-gelengkan kepala sambilmenahan senyum. Sementara dia cumaketawa melihat ekspresi saya. Saya mulamembacanya.Saya membaca satu kalimatdiatas, dibarisan paling atas. Dansampai saat ini pun saya masih hafal dengan kata-katanya. Begini isi surat itu……..

************ ********* ****************** ********* ********* *********
Kepada ……..

Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya dan calon kakak buat adik-adik saya

Assalamu’alaikum Wr Wb


Mohon maaf kalau anda tidak berkenan.Tapi saya mohon bacalah surat ini hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuangatau dibakar, tapi sayamohon, bacalah dulu sampai selesai.


Saya, yang bernama ………… …menginginkan anda ………… …..Untuk menjadi isteri saya. Saya bukansiapa-siapa. Saya hanya manusia biasa.Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan.Tetapi saya tidak tahu apakahkemudiannya saya akan tetap bekerja.Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak.

Saya memang masih menyewa rumah. Dansaya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamannya. Yang pasti,saya akan tetap berusaha agar Isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan.

Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan.Saya menginginkan anda untuk mendampingisaya. Untuk menutupikelemahan saya dan mengendalikankelebihan saya. Saya hanya manusiabiasa.. Cinta saya juga biasa saja.


Oleh kerana itu. Saya menginginkan andasupaya membantu saya memupuk dan merawatcinta ini, agar menjadi luar biasa.

Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat tenaga menjadi suami dan ayah yang baik.

Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih anda. Saya sudah sholat istiqarah berkali-kali, dan saya semakin mantap memilih anda.


Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya menikah untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak Berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini.

Saya memohon anda solat istiqarah dulu sebelum memberi jawaban pada saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1bulan. Semoga Allah redhA Dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin


Wassalamu’alaikum Wr Wb
************ ********* ****************** ********* ********* ****************** ********* ***
Saya memandang surat itu lama.Berkali-kali saya membacanya. Baru kali ini saya membaca surat ‘lamaran’ yangbegitu indah.
Sederhana, jujur dan realistik. Tanpa janji-janji yang melambung dan kata yang berbunga-bunga. Surat cinta biasa.
Saya menatap sahabat disamping saya. Dia menatap saya dengan senyum tertahan.
"Kenapa kamu memilih dia…??"

~PeLamIn IdaMan...Merah+HiTam+putih....~

p/s::teringat pasal nasihat kawan aku ni....Dia pesan kat aku...., "Jan,sekarang bukannya masa utk bercinta spt zaman kita sekolah dulu...sekarang kita kena pikir masa depan..pikir ngn siapa kita nk hidup seumur hidup kita..... Jangan tutup hati tu lama2....cuba lah terima seseorg kalo dia dtg...Jangan serik utk bercinta.. Jangan bercinta lama2...Kalo boleh,bercinta lah selepas kahwin...percaya lah...bercinta selepas berkahwin lg best......& ingt,cari lah lelaki yg boleh menjadi ayah kepada anak2 kita.....bukan menjadi suami kita semata2..." erm...........nasihat kawan aku smpai sekarang aku ingt....& aku tgk dia mmg bhgia dgn kehidupan dia sekarng....dia pun cam aku jugak...pernah serik utk mengenali lelaki...& aku rasa trauma dia lg teruk dr aku...dia pnh bertunang & putus tunang...TP ALLAH MAHA Mengatahui...& Maha Penyayang... Bertahun2 kawan aku tu tutup hati dia...akhirnya dia berjumpa jugak ngn seseorng..(sekarang ni suami dia...) ingt lg dia cakap kat aku dulu..." Jan,suami aku xhensem....mmg x hensem....& ramai cakap kami xsepadan sbb dia xhensem...tp bg aku, biarlah rupa dia camne pun...janji dia membahagiakan diri aku....Dia seorg lelaki yg betul2 menghargai perempuan......... & aku bertuah kerana berjumpa dgn dia...dia suami yg baik..& ayah yg baik............".......smpai skrg aku ingt kata2 kawan aku... kisah dia betul2 memberi aku semangat utk teruskan hidup....
betul....Ada sebab kenapa ALLAH buat kita CLash....ALLah nk bg yg terbaik utk kita...ALLAH nk kita jadi Kuat mnghadapi segala Ujian-Nya..
Yeeahhh.....aku kena Kuat...& aku kena buat2 kuat!...(^_^)

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

0 Yang mendoakan Cik Marjan Kurus..(^_^):

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...