:: Mereka2 Yang CooL !!::

Wednesday, October 19, 2011

Kanak-kanak Malang Di China Dilanggar & 18 Orang Membiarkannya Di tengah Jalan

Yue Yue

I am sure by now u guys have heard about the Yue Yue, the 2 year old kid who was ran over twice by lorries in China. She was left to die for close to 7 minutes and no one came to her aid. Dia hanya diselamatkan oleh Chen Xianmei (58) seorang pengutip sampah dan kini dirawat di unit kawalan rapi Hospital Foshan di Provinsi Guangdong. Beliau kini dalam keadaan koma dengan kecederaan otak yang extensif. Prognosisnya tidak berapa baik dan pihak hospital akan mencuba sedaya upaya merawatnya. Tetapi ada laporan berita yang mengatakan Yue Yue sudahpun brain dead dan beliau sebenarnya dah mati. Pihak Blogserius tidak dapat mengesahkan rumours ini at this moment.

Polis berjaya menangkap kedua0dua pemandu yang melenyek Yue Yue. Lelaki yang mula melanggar beliau mengaku menggunakan telefon bimbit ketika memandu. Beliua juga mengaku cuba membayar pampasan kepada bapa Yue Yue sebelum menyerah diri kepada pihak polis. Bila ditanya mengapa beliau tidak membantu Yue Yue selepas dilanggar lelaki itu berkata

"Jika dia mati saya hanya perlu bayat 20 000 yuan. Jika dia hanya cedera saya perlu bayar ratusan ribu yuan"

This is a culktural thing. Aku membaca dibeberapa laman lain dan ada discussion tentang budaya masyarakat cina di China.
Jika sesorang itu mati yang mengakibatkan kematian perlu membayar wang pampasan. Tetapi jika mangsa cedera dan cacat yang mengakibatkan kecacatan harus menanggung kos sara hidup mangsa seumur hidup. This is a Chinese culture of HONOUR. Harus bertanggungjawab atas kesalahan terhadap orang lain. Masalah disini ialah the driver takde honour dan hendak bayar LUMP SUMP wang kematian dan tak mahu bayar wang sara diri jika Yue Yue hidup.

Kepada pembaca yang ada bertanya;

"Kenapa orang ramai buat DERK je walaupun nampak Yue Yue cedera parah Obe?"

Di China ada beberapa kes yang fakap dimana orang yang membantu mangsa tercedera selepas kemalangan terpaksa bayar "honour money" yang aku sebutkan diatas. Orang ramai yang membantu pula dituduh menyebabkan kemalangan walaupun mereka tak bersalah dan hanya mahu membantu. FAKAP kan? Akibat kes sebegini warga China jadi PHOBIA hendak membantu mereka yang tercedera selepas kemalangan. Bukan mereka tak berhati perut tapi mereka tak mahu jadi mangsa saman dan tak mampu membayar honour money. So dont be so judgemental. Its a whole different culture in China people!

Adakah Yue Yue akan hidup normal semula? I doubt it. Will the driver dikenakan hukuman berat? I doubt it too that is the law. Yang pasti Chen Xianmei kini menjadi hero di China kerana beliau menyelamatkan Yue Yue. Beliau juga diberi ganjaran USD 1570 oleh pihakl berwajib Foshan sebagai ganjaran hati murninya. Dibawah ialah foto ibu bapa Yue Yue kowtow kepada Chen Xianmei kerana menyelamatkan anak perempuan mereka. SADNESS!








sumber: Blog serius
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Di bawah ini pula disertakan video kesudahan daripada kejadian malang yang menimpa kanak-kanak tersebut. Gadis berusia 2 tahun itu dimasukkan ke hospital dan dilaporkan koma.



Doktor berkata Yue Yue mengalami kecederaan yang teruk pada otak dan dijangka akan mati tidak lama lagi disebabkan peluang anak kecil itu untuk hidup amat tipis dengan keadaannya yang kritikal sekarang.

Rentetan dari Peristiwa Malang Menimpa Kanak-kanak 2 Tahun Digilis Kenderaan di China

1-Kanak-kanak tersebut melalui jalan raya dan dilanggar sebanyak 2 kali.

2-Dalam masa yang sama, hampir 18 orang yang melalui jalan tersebut tidak menghulurkan bantuan sama sekali.

3-Kanak-kanak itu terlantar kesejukan selama hampir 7 minit.

3-Kanak-kanak yang sudah tidak berdaya itu akhirnya diselamatkan oleh seorang perempuan tua.

4-Walaupun terdapat beberapa tindak balas terhadap anggota badan gadis tersebut, doktor mengesahkan gadis tersebut dalam keadaan koma dan dia tidak dapat bernafas dengan sendiri dan memerlukan bantuan pernafasan. Kecederaan di otak juga dilaporkan sangat serius.

5- 2 pemandu yang melanggar Kanak-kanak itu telah menyerah diri.
Bapa kepada mangsa tersebut amat sedih disebabkan ada di antara 18 orang yang melalui jalan tersebut kenal bapa mangsa!

6-Perempuan tua yang menolong mangsa itu berkata tidak mengharapkan balasan mahupun perhatian dengan niat hanya mahu menolong mangsa.

Tindakan yang dilakukan ke atas Yue Yue dianggap amat kejam dan amat dikecam di seluruh negara. Status mengenai keadaan Yue Yue buat masa sekarang masih tidak diketahui. Ada khabar angin mengatakan Yue Yue telah meninggal dunia tetapi Shanghaiist melaporkan anak kecil tersebut masih lagi hidup. Diharapkan keadaan Yue Yue bertambah baik.
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

2 Yang mendoakan Cik Marjan Kurus..(^_^):

Anonymous said...

ade bace di fb

lepas godek2 blog
baru terbaca kenapa rakyat cina mcm kejam buat mcm tuu

rupanya ni sbgian culture.
dan masyrakat fobia buat bnd tu oleh sbb pampasan yg harus dibayar

yaAllah.
harap rakyr malaysia prihatin

:)

Ce'gu JAERA said...

oooo, patut lah kanak2 tu dibiarkan macam tu oleh orang ramai di sana.. rupanya budaya mereka yang menginkan macam tu.. huhu

Followed sini (",)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...