:: Mereka2 Yang CooL !!::

Wednesday, March 16, 2011

Maafkanlah, Walau Sebesar Mana Salahnya


Mudahkan memaafkan seseorang?

Susah. Anda susah nak memaafkan seseorang kerana Anda di dorong oleh ego. Ego di pula di api-apikan oleh nafsu. Nafsu pula di api-apikan oleh bisikan syaitan. Syaitan ni musuh khalifah Allah yang paling nyata.

Jika Anda mendahulukan Tuhan dalam apa jua yang Anda lakukan, pasti Anda berani memaafkan, walau sebesar manapun kesalah seseorang pada Anda. Tak ada guna menyimpan dendam pada sesuatu yang sudah berlaku di masa lalu.

Dendam dan sakit hati menghalang Anda dari maju. Sekuat manapun usaha Anda, jika masih ada dua perasaan ni (dendam dan sakit hati) kemajuan yang Anda capai tak akan berkembang.

Dendam menyemarakkan ego kita, sebab Anda tak akan puas hati selagi orang tu tak lutut meminta maaf pada Anda atau selagi orang tu tak susah hidupnya.

Apabila Anda berbuat kesusahan pada seseorang, maka akibatnya Anda akan dibalas kesusahan, bahkan mungkin kesusahan lebih berat hingga Anda merasa sungguh menyesal

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

3 Yang mendoakan Cik Marjan Kurus..(^_^):

Azmazaira Jamaludin said...

yeah, just forgive and forget =D

nobody perfect..trust me, balsan Allah itu lg dhsyat, maka serhkanla pd Allah yg lbh adil (wah tru ayt drama smlm..haha)

MARJAN IBRAHIM said...

yup azma........maafkan mereka....baru kita akan tenang....trust me..=)

Azmazaira Jamaludin said...

yeah u rite gurl!

let past by past..looking forward 4 ur future...angp pe yg blaku mmatangkan dr kt :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...