:: Mereka2 Yang CooL !!::

Tuesday, January 4, 2011

Doa untuk ibu bapa kita. renung-renungkan lah..

Rasulullah SAW pernah bersabda :

" setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu..


( tak kira masih hidup atau telah tiada )"


nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu...

Berdasarkan Hadith Nabi SAW :


" Tidak akan terputus rezeki seseorang ANAK selagi dia tidak
meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari"

Huraian hadith:
- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang
hidup mahupun yang sudah tiada )
- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus2 berdoa kepada
kedua ibu bapa (hidup atau mati)
- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah SWT
- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. .....tadah tangan dan Bayangkan wajah kedua orang tua kita , termasuk guru2 Kita dan mereka2 yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)
- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki
Oleh Allah SWT.

Kesimpulannya:
- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris..... .. . Cuma jangan
lupa Doakan ibu bapa kita setiap hari
- Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita
Dapat dari Allah (e.g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..)
InsyaAllah
Berusaha dan bertawakal.. ...insyallah ,
- rezeki itu bukan kerana ada sijil SPM,
STPM, IJAZAH dsb nya.....tapi dengan hati yang tulus ikhlas dan doa
kita untuk ibu dan bapa kita.....Mari kita Cuba . Allahhuakhbar. .

Bila2 masa kita boleh angkat tangan dan berdoa untuk kedua orang tua kita, waktu bangun pagi, dipejabat, waktu makan siang, pagi, petang, siang atau malam, dimana saja, (tidak termasuk diwaktu solat lima waktu)

Caranya :




'YA ALLAH YA TUHANKU, ampunkan lah dosa2 kedua orang tua ku, berkatilah kedua mereka itu, sihatkan lah mereka, murahkan lah rezeki mereka, panjangkanlah usia mereka, jauhilah sebarang bahaya, Dan lindungi lah mereka, Aminn
yarabillialamin. ..."
(Doa ini untuk orang tua kamu yang masih hidup)

Untuk yang sudah meninggal :
"YA ALLAH YA TUHANKU, ampuni lah segala dosa2 orang tuaku, tempatkanlah
bapaku / Ibuku ditempat orang2 yang beriman.
:
:
:
:
:

source : copy paste from email

p/s:: ermmmmmmmmmm...Rindu sgt kat arwah Mak...Org yg satu2nya aku paling rapat & paling aku sayang....April 2008~~byk benda yg jd kat aku...bulan yg betul2 uji kesabaran aku & buat aku jd seorg yg tabah...Clash,ex Kawen ngn org lain,arwah mak sakit & meninggal,Nak final year punya exam,Nak siapkan tesis & extend sem kat uPm.....arrrgghhh...betul2 buat aku down.......ape2 pun kena positif...(walaupun aku ni alwiz pk negatif).......yg ALLAH sayangkan arwah Mak.... Tp syukur,aku sempat jaga arwah mak seminggu sebelum arwah mak pergi...sempat tido kat sebelah mak...teringt lgi..ms saat2 mak nk g....Arwah mak mintak maaf ngn kami semua.....ape lah sgt salah mak kalu nk bandingkan ngn salah kami semua......Mak,jan yg patut mintak maaf ngn mak..Jan byk wat salah...Jan ni Manja sgt....Kalo jan x masuk UPM,mst mak x sakit kan? tiap kali jan call mak,mak mst cakap..Mak rindu Jan....Rindu nk tido ngn Jan...Mak cakap,sejak Jan masuk UPM,mak sorang2 kat umah...xde sape2 nk borak2ngn mak...Jan mintak maaf Mak...kalo jan x masuk U,mst mak xsakit kan?? .Rindunya... ingt lgi ms kat upm,aku sggup x join aktiviti2 kolej,semata2 nk balik kg jaga mak.....aku sggup korbankan minat aku g camping sbb arwah mak...aku rindu sgt2 nk mandi kan mak...nk suap mak makan...nk sikatkan rambut mak...nk bual2 ngan mak......Tp xpe.....Allah sygkan Mak kan??

ermm...teringat kat arwah ayah aku..(kami panggil Chek)...arwah pergi tinggal kan kami, ms aku darjah 6..tahun 1997....b4 aku nk UPSR.....ingt lagi....arwah ayah aku garang gile...tp aku je yg leh "masuk" ngn ayah aku...walaupun aku alwiz kena marah...hehe...aku sorang je berani nk g kat arwah ayah aku....hehe...kalo ingt zaman kecik dulu...cam kelakar...,,rindunya kat umah lama tu........

arwah abg ipar aku yg no 2 pun dah lama meninggal..ms aku form 3...tahun 2000.... arwah la menantu yg paling rapat ngn arwah ayah....ape2 perkara,arwah abg ipar aku ni akan refer arwah ayah aku....

arwah adik anees athiefah.........anak buah aku yg ke 20....meninggal kat nursery.... 5 october 2009...adik aness tinggalkan ummi & baba nya....aku syag sgt kat arwah...arwah comel....tembam...tp ALLAH syag kan arwah....& syurga lah tempatnya.....Kakak aku & abg ipar aku mmg tabah.....walaupun aku tahu diorg sedih....sape yg xsedihkan....kandungkan arwah 9 bulan.....arwah comel...suka senyum....manis je.....Tp ALLAH sygkan adik anees.... teringt plak time aku jd baby sitter kat umah kakak aku...time tu aku segaja mintak cuti sbb nk jaga arwah... & yg paling best,time raya 2009....arwah selalu sgt senyum....pastu kalu tinggal sorang time dia tido....mst nangis,.....kakak cakap time tu anees cam takut duk sorang......

...................al-fatihah utk mereka.........Jan sayang semua..........Jan bertuah ada famili cam ni.......


BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

1 Yang mendoakan Cik Marjan Kurus..(^_^):

Unknown said...

sabar yea jan... ALLAH lebih sayangkan diorg..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...