:: Mereka2 Yang CooL !!::

Monday, October 31, 2011

Sayangilah Anak-Anak Yatim...



Gambar yang amat menyentuh hati..
seorang anak yatim melukis gambar "mama"nya dan tidur bersama lukisan itu :
( Ya Allah sekiranya kita ternampak anak-anak yatim berikanlah mereka bukan hanya barangan material seperti makanan, tapi pelukkan & ciuman yang jarang mereka dapat tetapi amat diperlukan dan dirindui.... )


~~~~~~~~~~~~~~
Nota kaki: saya anak Yatim Piatu.... ='(...
Rindu nk cium tgn mak.. Rindu nk peluk mak.... (-_-)

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Aurat





Sekiranya ada isteri,adik beradik atau sahabat kita yg tidak menutup aurat,
pesanlah kepada mereka agar janganlah dipamerkan aurat sebagai sebagai profile picture yang mana gambar itu boleh diakses oleh seluruh dunia.
Kurangkanlah dosa kalaupun tidak bertambah amalan.
Wallahu'alam
[FB SHAM KAMIKAZE]





"Wahai wanita berHIJAB lah..
laki-laki yang memandang wajahmu dan memiliki hasrat
sebab pandangannya yang tiAda HAK adalah DOSA.
dan DOSA itu menjadi tanggunganmu..
maka berHIJAB lah dengan SEMPURNA...."




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

just nk share email yg Jan dapat...

_____________________________

Sudah hampir setahun aku memakai tudung.
Dan selama setahun juga soalan dan kata-kata ini diajukan padaku:

“Wah, dah bertudung! Kenapa kau bertudung?”

“Apa mimpi kau bertudung?”

“Baguslah kau dah insaf, macam poyo!”

“Macam baik sangat pakai tudung.”

“Aku rasa kau lagi cantik tak bertudung.”

“Bertudung bukan untuk orang kampung je ke?”

Macam-macam kerenah telah ku jumpa, tapi paling best sekali yang berkata begini pada ku,

“Baru MASUK ISLAM ke kak?”

Dan kenapa aku memilih untuk bertudung?
Biar aku kongsikan bersama mengapa aku bertudung.

Peristiwa Pertama
Hampir setahun lalu, aku duduk berhampiran tingkap memandang ke luar. Aku melihat burung-burung yang berterbangan dan awan yang biru di kaki langit. Tiba-tiba hatiku berdetik, kalau suatu hari nanti jika aku ditimpa masalah macam mana ye? Adakah kawan-kawanku akan bersama denganku? Atau mereka akan menjauhkan diri?
Hampir sejam aku memikirkan jawapannya. Dan dengan itu, hatiku berdetik, apabila aku dilanda masalah, kawan-kawanku mungkin lari, tetapi Allah sentiasa bersamaku. Dia sentiasa bersama hamba-hambanya.

“..cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung, maka mereka kembali dengan nikmat dan kurnia (yang besar) daripada Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikuti keredhaan Allah. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar.” (Surah Ali -Imran:173-174)

Peristiwa Kedua
Aku membaca sebuah berita kematian. Seorang pemuda yang lebih muda daripadaku meninggal dunia (sebab kematian tidak diingati).
Hatiku berdetik, bagaimana aku kelak di dalam kubur. Pasti aku diazab dengan azab yang paling pedih. Kerana amalanku tidak sebagus mana.

Peristiwa Ketiga
Aku melihat berita di televisyen. Kisah seorang remaja wanita yang rosak akhlaknya. Aku melihat ibu bapa remaja tersebut menangis semahu-mahunya megenang perilaku anaknya. Aku menjadi sebak. Lantas terdetik di hatiku, bagaimana anakku kelak, akan beginikah sikapnya nanti?

Rentetan-rentetan ini yang membuka hatiku untuk bertudung. Agar aku mendapat keredhaan Allah SWT.

Apabila aku bertudung aku merasa ketenangan. Ketenangan yang ku cari selama ini.
Diriku tidak sempurna mana kerana aku insan biasa yang punya kelemahan dan kekurangan. Aku masih memperbaiki kelemahan diri.
Dekatkanlah diri dengan Penciptamu, kerana di situ ketenanganmu.
Peganglah pada tali yang satu; tali agamamu kerana tali agamamu tidak akan putus dan ia akan membantumu.
Jadi selepas ini, aku berharap tidak akan ada lagi yang bertanya mengapa aku bertudung.
Sebaliknya, ucapkanlah Alhamdullilah apabila melihat perubahanku.

kredit utk adik Adibah Amalina
Adibah Amalina adalah seorang pelajar di Universiti Teknikal Malaysia (UTEM), Melaka. Kita doakan Adibah terus istiqamah dan mengajak sahabat lain untuk berubah sepertinya. Tahniah

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Peringatan daripada Allah SWT melalui firman-Nya yang bermaksud :

"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung." (Surah An-Nur, 31)

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Al-Ahzab, 59)






Nota kaki:seronok tengok kawan-kawan perempuan yang dahulunya "free hair"..
kini sudah berjinak-jinak untuk bertudung..
aku gembira. gembira melihat ketenangan pada wajah mereka..
betul,ikhlas aku cakap, wajah mereka lebih cantik & ayu sgt2 bila bertudung...malah lebih manis melihat mereka bertudung..
Sebenarnya bagi aku.. tudung itu tidaklah punya nilai apa-apa..
Nilai yang sebenar adalah apabila kita berjaya membuka hati kita untuk mentaati perintah-Nya..
dan mereka berjaya. :)
..ALHAMDULILLAH..
semoga kekal smpai akhirnya...ok?

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

ANDA WAJIB KAHWIN!!








Anda wajib kahwin!!
..kenapa?..
sebab anda dah cukup 10 syarat di bawah nI..
so mula lah kumpul duit yer.. (^_^)

-Cinta bertambah indah dengan ikatan pernikahan..-

10 TANDA WAJIB KAHWIN

1. Sunyi di hati walaupun dikelilingi ramai orang..

“Dan kahwinkanlah orang yang bersendirian di antara kamu dan orang yang layak (berkahwin) daripada hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, maka Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya; dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.” (Surah an-Nur : 32)

Perasaan sunyi dan sayu merupakan sindrom paling kerap menimpa manusia yang kosong hatinya daripada mengingati Allah.
Kesunyian ini bermaksud hati terasa kosong dan wujud perasaan sepi sehingga boleh membawa kepada penderitaan, kepiluan serta kesedihan. Usahkan diri mereka yang mengalaminya, orang yang melihat juga akan berasa kesedihan tersebut.

Apabila seseorang itu berasa sunyi sekalipun terdapat ramai orang di sampingnya, maka itu adalah tanda pertama bahawa dia sudah sampai waktu untuk berkahwin.
Kawan yang ramai bergelak ketawa tetapi jenaka dan lelucon itu tetap tidak dapat mengubat kekosongan di hati.
Ini lantaran wujud ruangan vakum yang perlu diisi oleh seseorang yang dipanggil sebagai ‘buah hati’. Apabila didatangi perasaan sunyi yang pelik ini, maka ketahuilah bahawa perkahwinan itu sudah diwajibkan bagi mencegah kejadian dan penyakit lebih berat.

Rasulullah bersabda:

“Sesungguhnya syaitan itu bersama seorang dan menjauh apabila berdua.” – Hadith sahih riwayat Ahmad, an-Nasa’i, at-Tirmizi, Ibn Hibban dan lain-lain.

Apabila berseorangan, manusia itu mudah terdedah kepada pelbagai godaan, pemikiran tidak tangkas, akal lemah dan mudah terperangkap oleh tipu daya syaitan. Maka ketika itu, berkahwin sudah menjadi wajib bagi menyelamatkan kehidupan.
Ini kerana syaitan sentiasa mendorong manusia untuk berbuat mungkar sehingga mereka terjerumus ke dalam jurang maksiat.

2. Kehidupan yang tidak terurus.

Kehidupan sepatutnya menjadi medan untuk beramal soleh dan menunaikan kewajipan serta perintah ALLAH dengan mengikuti lunas-lunas Islam.
Kehidupan memberi kita satu peluang mengumpul sebanyak mungkin pahala bagi mendapatkan ganjaran syurga. Malangnya, bagi sesetengah orang, kehidupan mereka tidak terurus. Ia boleh dilihat ketika menziarahi rumah mereka.
Keadaannya bersepah, tidak kemas, makan serta pakai mereka tidak teratur sehingga mengundang pelbagai masalah sampingan.
Justeru orang seperti ini perlu dikahwinkan.
Perkahwinanlah yang akan menjadikan mereka lebih bertanggungjawab serta berkeyakinan untuk menjalani kehidupan dengan lebih baik dan juga bersistematik.

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda:

“Sebaik-baik wanita yang menunggang unta salah satunya ialah wanita Quraisy yang solehah dan yang keduanya ialah wanita Quraisy yang berbuat baik kepada anak yatim yang masih kecil dan mengurus sendiri keperluan suaminya.” – Hadith sahih riwayat Muslim no. 4589.

3. Jiwa menjurus kepada lawan jantina

Pernahkah terjadi perasaan berdebar-debar dan jantung berdegup laju tatkala berada berhampiran dengan lawan jantina?
Sekiranya ‘ya’ dan jika keadaan sudah menjadi parah, jangankan sesekali duduk berdekatan, cukuplah kalau hanya sekadar melihat wanita cantik atau lelaki kacak melintas di hadapan mata.

Rasulullah S.A.W. bersabda:

“Maka sesiapa yang fitrahnya diarahkan kepada sunnahku, maka dia telah mendapat petunjuk. Sesiapa yang fitrahnya terarah kepada selainnya, maka dia telah binasa.” – Hadith riwayat Ahmad dan Ibn Hibban.

“Katakanlah kepada orang mukmin (lelaki) agar mereka menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan mereka. Demikian adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada wanita mukminah agar mereka menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan mereka…” – Surah an-Nur: 30-31

Rasulullah S.A.W. bersabda di dalam sebuah hadith qudsi yang menerangkan bahawa pandangan itu seperti panah beracun.

“Pandangan itu adalah panah beracun di antara panah iblis. Sesiapa yang meninggalkannya kerana takut kepadaKU, maka akan AKU gantikan dengan keimanan, yang ia dapatkan manisnya di dalam hatinya.” – Hadith riwayat at-Tabrani dan al-Hakim.

Jika hati atau jantung berdebar-debar sewaktu memandang lawan jantina, maka sudah pasti mereka ini termasuk di dalam golongan yang diwajibkan berkahwin.

ALLAH berfirman:

“Dan antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan Rahmat-Nya: bahawa DIA menciptakan untukmu (lelaki) isteri-isteri daripada jenismu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikan antara kamu (suami isteri) kasih sayang dan belas kasihan, sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan yang menimbulkan kesedaran bagi orang yang berfikir.” – Surah ar-Rum: 21

4. Hilang fokus apabila wujud lawan jantina.

Hilang fokus atau lemah tumpuan adalah perkara normal yang berlaku kepada kebanyakan orang bujang.
Keadaan ini berlaku kerana mereka kerap memikirkan berkisar tentang soal pasangan, masa depan yang tidak pasti dan persepsi daripada banyak pihak.
Akibatnya, ia memberi kesan kepada tugas harian seperti mereka mudah hilang tumpuan, prestasi kerja merosot serta hasil produktiviti menurun.
Mereka yang mengalami gejala hilang fokus atau lemah tumpuan ini adalah berpunca daripada faktor psikologi serta perasaan tidak stabil.
Umumnya, penyakit ini disebabkan oleh kesunyian dan kekurangan cinta serta belaian kasih sayang.
Jalan selamat dan ubat yang paling mujarab kepada masalah ini ialah dengan berkahwin.

“Dan orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada ALLAH dan Rasul-Nya; mereka itu akan diberi rahmat oleh ALLAH; sesungguhnya ALLAH Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana. ALLAH menjanjikan orang yang beriman, lelaki dan perempuan, (akan beroleh) syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dan beroleh tempat-tempat yang baik di dalam Syurga ‘Adn serta keredhaan daripada ALLAH yang lebih besar kemuliaannya; (balasan) yang demikian itulah kejayaan yang besar.” – Surah at-Taubah: 71-72

5. Cemburu melihat kebahagiaan orang lain.

Perasaan cemburu atau ghirah di dalam Islam terbahagi kepada dua bahagian.
Pertama ialah padabahagian yang halal dan diperintahkan iaitu cemburu di dalam perkara kebaikan.
Kedua ialah kepada perkara haram serta dilarang iaitu cemburu yang melampaui batas dan merosakkan.
Cemburu yang melampaui batas ini disebut hasad.
Perasaan hasad ini mampu menghapuskan kebaikan yang ada pada diri mereka, sebagaimana api membakar kayu kering.
Inilah yang dinyatakan oleh Rasulullah S.A.W. di dalam sabdanya:

“Jauhkanlah (oleh kamu) dengki (hasad) kerana ia akan memakan kebaikan sebagaimana api membakar kayu.” – Hadith riwayat Abu Daud.

Di dalam hadith yang lain, ada disebutkan:

“Janganlah saling hasad dan jangan mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah saling bermusuhan. Hendaklah saling memaafkan dan jadilah kamu bersaudara.” – Hadith riwayat Muslim.

Berusaha menunaikan kewajipan perkahwinan jika sudah wujud perasaan cemburu dan tertekan apabila melihat kebahagiaan orang lain.
Terutamanya ketika melihat kawan-kawan di sekeliling sudah pun mempunyai pasangan. Cemburu melihat orang lain berpasangan adalah isyarat bahaya bahawa perkahwinan itu perlu disegerakan.
Ketahuilah bahawa perkahwinan itu sememangnya indah sehingga wajar untuk kita berasa cemburu.

6. Wujud perasaan sayang terhadap kanak-kanak.

Ini berlaku kepada mereka yang sudah sampai seru untuk berumah tangga.
Apabila perasaan keibuan atau kebapaan tumbuh di dalam sanubari, ia akan mula memainkan peranan dengan menguasai diri dan mempengaruhi segala tindak tanduk.
Ini menunjukkan bahawa seseorang yang sudah sampai waktu untuk memiliki keluarga sendiri.
Inilah fitrah yang sudah ditetapkan oleh ALLAH.

ALLAH berfirman:

“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini iaitu wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak daripada jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi ALLAHlah tempat kembali yang baik (syurga).” – Surah ali-Imran : 14

Ketika memegang kanak-kanak atau bayi, terasa berat untuk kita melepaskannya. Apabila berada berhampiran mereka, naluri keibuan atau kebapaan itu seolah-olah mendorong kita untuk merangkul, bermain, mengusik dan membelai manja serta menikmati penuh gembira senyuman yang suci bersih itu.
Itulah petanda bahawa sudah tiba masanya kita bergelar ibu dan bapa.

7. Jatuh cinta pada seseorang.

Jatuh cinta merupakan fitrah setiap manusia, begitu juga dengan perasaan minat dan suka.
Ia adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan kerana ALLAH telah mencipta manusia dengan fitrah sedemikian.
Lelaki dijadikan untuk tertarik kepada wanita dan begitulah juga sebaliknya. Maka,tarikan ini adalah fitrah di mana ALLAH telah menyediakan jalan keluar yang paling sempurna iaitu dengan berkahwin secara sah.
Perkahwinan merupakan sebaik-baik jalan perhubungan di antara lelaki dan wanita.

Ibn al-Qayyim berkata bahawa ia adalah ‘Ketetapan ALLAH dengan hikmah-Nya menciptakan makhluk dalam keadaan saling mencari yang sesuai dengannya.
Secara fitrah saling tertarik dengan jenisnya.
Tetapi akan menjauh daripada yang berbeza dengannya.’
Inilah ketetapan ALLAH kepada semua makhluk-Nya.

ALLAH berfirman:

“DIAlah yang menciptakan kamu daripada diri yang satu dan daripadanya, DIA menciptakan isterinya, agar dia merasa senang kepadanya…” – Surah al-A’raf: 189

8. Desakan hawa nafsu

Ini selalu terjadi kepada lelaki dan wanita yang baru mencapai usia remaja. Sekiranya terdedah kepada lawan jantina, mereka akan cepat tergoda dan teruja. Bahkan, golongan dewasa yang mencapai usia pertengahan juga kerap kali mempunyai desakan ini.
Hal ini disebabkan oleh banyak faktor dan perkara ini perlulah diambil berat.
Mereka mesti berhati-hati di dalam mengendalikan hawa nafsu tersebut kerana ia boleh mengundang pelbagai masalah dan bahaya.
Jalan paling selamat bagi menangani desakan nafsu ini ialah melalui perkahwinan. Melaluinya, desakan tersebut dapat dilangsaikan menurut tatacara Islam.

Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Zubair. Daripada Jabir, bahawa Rasulullah S.A.W. melihat seorang wanita lalu wujud keinginan di dalam hati baginda. Lalu baginda mendatangi Zainab yang sedang membuat roti dan lantas melaksanakan hajatnya. Setelah selesai, baginda keluar dan bersabda:

“Sesungguhnya seorang wanita menghadap dengan bentuk syaitan dan mundur dengan bentuk syaitan juga. Jika ada di antara kalian melihat seorang wanita, lalu berasa ghairah, maka datangilah isterinya (salurkan kepadanya). Sebab hal itu dapat menolak penyakit yang ada dalam hatinya.” – Hadith riwayat Imam Muslim, Abu Daud, al-Baihaqi dan Ahmad. Matan ini milik Ahmad daripada beberapa jalur yang berasal dari Abu Zubair.

Maksud ‘wanita sebagai menghadap dengan bentuk syaitan’ bukan menunjukkan satu penghinaan atau penindasan.
Makna paling tepat ialah wanita itu dipergunakan oleh syaitan dengan menghiasi mereka sehingga kelihatan cantik di mata lelaki yang memandang.
Hakikatnya, wanita itu biasa sahaja.
Hal itu berlaku kerana syaitan menghiasi mata dengan penipuan dan godaan.

9. Beronani.

Onani atau melancap ialah perbuatan mengeluarkan air mani bukan melalui hubungan intim atau persetubuhan.
Beronani adalah satu perbuatan yang dipandang sebagai dosa besar di sisi Islam.
Demikian, menurut majoriti para fuqaha.
Imam Syafi’e dan Imam Malik juga mengharamkan perbuatan sedemikian.
Ini berdasarkan firman ALLAH S.W.T. di dalam al-Quran:

“Dan mereka yang menjaga kehormatannya (dalam hubungan seksual) kecuali kepada isteri atau hamba sahayanya, maka sesungguhnya mereka tidaklah tercela. Barang siapa yang mengingini selain yang demikian, maka mereka adalah orang yang melampaui batas.” – Surah al-Mukminun: 5-7

“Hendaklah kamu berpuasa kerana puasa itu dapat mengawal.” – Hadith riwayat al-Bukhari no. 5063, Muslim no. 3389, an-Nasa’i dan Ahmad.

Hadith tersebut jelas menunjukkan bahawa puasa berperanan untuk mencegah nafsu syahwat, bukannya merawat.
Rawatan mujarab bagi penyakit ini hanyalah melalui perkahwinan.

10. Dorongan untuk melakukan hubungan intim.

Seseorang itu wajib berkahwin jika telah wujud di dalam jiwanya desakan untuk melakukan hubungan intim.
Lelaki yang memiliki desakan nafsu yang kuat dibenarkan untuk berkahwin sehingga empat orang isteri pada satu masa.
Ketentuan ini diperkuat lagi dengan ayat al-Quran.

ALLAH berfirman:

“…Kahwinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Kemudian, jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil maka (kahwinilah) seorang sahaja…” – Surah an-Nisa’ : 3.

Itulah hikmah ALLAH memberi keizinan untuk berpoligami kepada suami yang memiliki kekuatan dan kemampuan yang ditetapkan oleh-Nya.
Memiliki nafsu syahwat yang kuat bukanlah satu kesalahan.
Sebaliknya, ia adalah kebaikan jika disalurkan pada jalan yang halal dan benar. Justeru, lelaki haruslah lebih bijak dalam menangani kemampuan ini.

Kredit: FB

~ tick main2 je ni...hehehe

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
nota kaki:hahahhaa..>!!saya wajib kahwin....huhu.. (^_^)

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Thursday, October 27, 2011

kuatkah aku?



Saat kita menangis sambil berkata:

"Mengapa Allah membiarkan perkara ini menimpaku?"

Katakan pada diri:
"Kerana Allah Maha tahu bahawa kita akan menjadi orang yang lebih kuat!"

InsyaAllah...

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

20 SEBAB KENAPA LELAKI TAK NAK KAHWIN



1."Duit lum cukup lagi".
Pompuan mana tahu susahnya laki nak kumpul duit nak bayar mas kawin le? hantaran la. Dah tu mas kawin & hantaran tu letak tinggi mengalahkan artis. Cam nak jual anak jer. Kita makan megi jer nak kumpul duit tu bukannya pompuan tau. Megi pun dah nak naik harga!

2. "Nak beli kereta dulu baru nak kahwin".
Takde keta pompuan pun pandang kita sebelah mata jer . Pompuan karang ni mana yang tahan turun naik bas? Jatuh standard kalau naik bas tu.. .

3. " Susah la nak cari yang berkenan dihati".
Memang susah pun. Pompuan sekarang ini ?da duit abangku saying, takde pitis sayangpun abis!

4."Tak datang seru lagi kot".
Awek pun tak de lagi? camana nak kahwin.

5."Banyak sangat halangan".
Banyak sangatla procedure karang ni. Nak kena masuk kursus le. Ujian HIV le. Pastu ada keluarga si dia tak sukakan kita. Nak ajak kawin kat Siam dia tak nak!

6."Belum bersedia la".
Nak pikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga ini amat berat. Pompuan apa tau! Karang ni tanggungjawab terhadap diri sendiri lagi pun belum terlaksana.

7. "Ilmu tak cukup la".
Ilmu batin tu memang la dah cukup sejak dapat ?impi basah? yang pertama tu kita dah expert. Tapi ilmu rumahtangga?oal-soal pompuan belum khatam lagi. Kang rumahtangga huru-hara.. orang salahkan kita gak!

8."Kahwin nanti tentu susah nak kena tanggung keluarga lagi, Kalau dapat isteri yang 2 x 5 je.Kena bimbing pulak lepas tu nak kena tanggung semua dosa isteri, dosa sendiri tak tertanggung nie pulak nak tanggung dosa isteri"
. Berat tanggungjawab ni. Bukan senang yang pikul dosa orang. Dosa sendiri pun tak terpikul.
Kalau dapat isteri yang memahami tu ok gak.

9."Dah mencubalah tapi telah dikecewakan".
Pompuan memang suka mengecewakan lelaki. Pantang nampak laki kaya jer? tak kira ler laki orang ker?.duda orang ker? terus tinggalkan kita.

10."Banyak perkara nak kena fikirkan terlebih dahulu la".
Memang banyak .. Tangungjawab lelaki ni lebih besar. Pompuan semua laki yang tanggung. Belum kawin bapa & saudara lelaki yang tanggung. Dah kawin, suami lak tanggung.

11."Jodoh tak sampai lagi kot".
Dah berusaha tapi asyik kena reject jer. Tah apa yang pompuan dok cari tu !!

12."Perempuan nie peliklah kalau dia suka kat kita tapi tak habih2 nak merajuk dan marah macam kita nie suka sangat" .
Pompuan ini sikit-sikit majuk. Anak kucing dia ilang sehari pun dia majuk. Macam la kita yang curik anak kucing dia tu. Dah tu nak pujuk kena beli hadiah , bawa jejalan, makan-makan?.abis tu bila duit kita nak cukup untuk kawin!

13. "Dah bagitau dah, nie kita suka dan nie kita tak suka, tapi masih dia buat juga yang kita tak suka".
Pompuan selalu suka buat apa yang kita tak suka. Macam mana kita boleh tahan kalau kawin nanti!!

14."Saya takut la nak bercinta nanti terluka susah la".
Sebenarnya dah memang terluka. Cuma pompuan jer buat tak tau!!

15."Dia nie suka pasang ramai org sangat".
Haah? dia banyak kekawan lelaki. Kita ni duk lam waiting list dia jer.

16. "Dia memang banyak helahlah kejap suka kejap tidak".
Pompuan memang camtu..

17. "Nak carik yang solehah lah".
Dah jumpa tapi dah berpunya?.Takkan nak rampas orang punya kot.

18. "Masalah la".
Pompuan suka menjadikan masalah kecil menjadi besar.

19. "Nak sambung belajarlah awek saya tu ader master atau phd malu la".
Takkan kita yang ada SPM ni jer nak terhengeh awek tu. Siang-siang lagi mak bapa dia dah reject.

20. "Saya suka sangat kat dia, tapi dia tak suka kat saya"
. Pompuan suka bermain-main ngan hati lelaki yang suka kat dia. hehe..betul ke??




nota kaki: hehehhe... yeke? (^________^)
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Which one is yours?

Never believe in 3 people:
Sagittarius,Aries,Pisces
They are the Most Selfish n Mean. :/

Never lose 3 people:
Taurus,Cancer,Capricorn
They are the Most Sincere n True Lovers..

Never share with 3 people:
Virgo, Libra, Scorpio
They can never Keep Secrets n Cheat People by Crocodile Tears :/

Never reject 3 people:
Leo, Gemini, Aquarius
They are True,Honest Friends and Never Think Bad for any one?

Which one is yours?




~~~~~~~~~~~~~~~
Jan Taurus............ (^______________^)
yeaaaahhh... yeaaah...

actually, Jan punya besday Kompius sikit...
skejap Taurus,...skejap aries.. xtau yg mana 1..
tp Jan pilih Taurus... aci x? :P
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!



Did you ever fall for someone you know you shouldn't?
Try hard to hide your feelings, but it's so hard you just couldn't?
He's/She's only a friend, and can be nothing else.
That's the lie you keeping telling yourself.
You are so happy when in his/her presence,
But keep reminding yourself it could never happen.
A simple meet of the eyes turns into a stare.
You hide your feelings so no one can see.
You don't want to tell your friends because you would get embarresed.
So you keep your feelings bottled up and tell nobody.

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Monday, October 24, 2011

Happy Deepavali..................

Esok(selasa,25/10/2011) company bg cuti...
sempena raya Deepavali ni...
dapat lah cuti 2 hari...hehehe

so,awal2 ni,nk wish lah
HaPPy Deepavali kat semua Follower...
Kita kan 1 Malaysia...
so,kena lah wish jugak... (^________^)




Wishing u,

•May This Diwali be as bright as ever.
•May this Diwali bring joy, health and wealth to you.
•May the festival of lights brighten up you and your near and dear ones lives.
•May this Diwali bring you the utmost in peace and prosperity.
•May the spirit of light illuminate the world.
•May the light that we celebrate at Diwali show us the way and lead us together on the path of peace and social harmony

"WISH U A VERY HAPPY DIWALI"


Love,
Nurulhidayatul Marjan binti Ibrahim.
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Layan Lagu... Layan perasaan.....



I heard that you settled down
That you found a girl and you're married now.
I heard that your dreams came true.
Guess she gave you things I didn't give to you.

Old friend, why are you so shy?
Ain't like you to hold back or hide from the light.

I hate to turn up out of the blue uninvited
But I couldn't stay away, I couldn't fight it.
I had hoped you'd see my face and that you'd be reminded
That for me it isn't over.

Never mind, I'll find someone like you
I wish nothing but the best for you too
Don't forget me, I beg
I remember you said,
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead,
Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead,"
Yeah.

You know how the time flies
Only yesterday was the time of our lives
We were born and raised
In a summer haze
Bound by the surprise of our glory days

I hate to turn up out of the blue uninvited
But I couldn't stay away, I couldn't fight it.
I had hoped you'd see my face and that you'd be reminded
That for me it isn't over.

Never mind, I'll find someone like you
I wish nothing but the best for you too
Don't forget me, I beg
I remember you said,
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead."

Nothing compares
No worries or cares
Regrets and mistakes
They are memories made.
Who would have known how bittersweet this would taste?

Never mind, I'll find someone like you
I wish nothing but the best for you
Don't forget me, I beg
I remember you said,
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead."

Never mind, I'll find someone like you
I wish nothing but the best for you too
Don't forget me, I beg
I remember you said,
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead,
Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead."


~~~~~~~~~~~~~~~~
nota kaki: rasa nk menangis plak bila duk nyanyi2 lagu ni... :)
apsal lah tetibe teringat kisah 3 tahun lepas? (-_-) huhuhu..
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Jaga tingkah laku...Jaga keperibadian...


(sori. Gambar agak kecik... tp korang leh tgk kan? )

Peace ( V ) + Lidah Terjelir ...
Mungkin ramai lagi yang tahu pasal nie ,
Adakah korang tahu maksud V + Lidah terjelir nie??
dan entah korang perasan ke tidak sebab budak-budak perempuan sekarang nie suka buat posing macam nie selalu..
tak percaya ?
korang tengok friend kat Facebook , mesti ada yang posing macam nie....
apa maksud Peace ( V ) + Lidah Terjelir ??
V nie lebih ditujukan pada kemaluan perempuan atau lebih dikenali sebagai V-Zone / Miss V.
so , bila kita gabungkan kedua-dua :
V+LIDAH = JILAT KEMALUAN WANITA..
Ooouppz , soorry to say.. !
cuma nak bagi peringatan jer...

sebar2kanlah dan share untuk kebaikan..^^


copy dr FB.


BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Sunday, October 23, 2011

siLa bandingkan :)





Rasanya Manusia dah tak boleh nk bandingkan dgn binatang..
Sbb binatang pn ada hati & perasaan.... :)
Manusia Ada? ho.....HO...Ho....
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

We only have 1 mother....


My mom only had one eye. I hated her… She was such an embarrassment. She cooked for students and teachers to support the family.

There was this one day during elementary school where my mom came to say hello to me. I was so embarrassed.

How could she do this to me? I ignored her, threw her a hateful look and ran out. The next day at school one of my classmates said, ‘EEEE, your mom only has one eye!’

I wanted to bury myself. I also wanted my mom to just disappear. I confronted her that day and said, ‘ If you’re only gonna make me a laughing stock, why don’t you just die?’

My mom did not respond… I didn’t even stop to think for a second about what I had said, because I was full of anger. I was oblivious to her feelings.

I wanted out of that house, and have nothing to do with her. So I studied real hard, got a chance to go abroad to study.

Then, I got married. I bought a house of my own. I had kids of my own. I was happy with my life, my kids and the comforts. Then one day, my Mother came to visit me. She hadn’t seen me in years and she didn’t even meet her grandchildren.

When she stood by the door, my children laughed at her, and I yelled at her for coming over uninvited. I screamed at her, ‘How dare you come to my house and scare my children!’ GET OUT OF HERE! NOW!!!’

And to this, my mother quietly answered, ‘Oh, I’m so sorry. I may have gotten the wrong address,’ and she disappeared out of sight.

One day, a letter regarding a school reunion came to my house. So I lied to my wife that I was going on a business trip. After the reunion, I went to the old shack just out of curiosity.

My neighbors said that she died. I did not shed a single tear. They handed me a letter that she had wanted me to have.

‘My dearest son,

I think of you all the time. I’m sorry that I came to your house and scared your children.

I was so glad when I heard you were coming for the reunion. But I may not be able to even get out of bed to see you. I’m sorry that I was a constant embarrassment to you when you were growing up.

You see……..when you were very little, you got into an accident, and lost your eye. As a mother, I couldn’t stand watching you having to grow up with one eye. So I gave you mine.

I was so proud of my son who was seeing a whole new world for me, in my place, with that eye.

With all my love to you,

Your mother.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nota kaki: We only have 1 mother.so,Please LOVE & TAKE CARE her....
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Friday, October 21, 2011

with Hijab & without Hijab....




hehehehhehee.. :)
sexy kan ayam ni..?
comeeeey je.......
(^____^)
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Find someone....................


Find someone who isn't afraid to admit that they miss you.
Someone who knows that you're not perfect, but treats you as you are.
One who gives their heart completely.
Someone who says I love you and means it.
Find someone who wouldn't mind waking up with you in the morning and seeing your wrinkles and your gray hair but still falls in love with you all over again.

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

"ENGRISH" TERBAIK



ALAMAK.................!
UM??

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

RAHSIA PERGERAKAN KITA DALAM SOLAT



Inilah dia rahsia solat, sebagai peringatan bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu.

1. Niat Sembahyang : Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2. Berdiri Betul : Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3. Takbir-ratul Ihram : Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4. Fatihah : Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5. Ruqu' : Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6. I'tidal : Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.

7. Sujud : Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8. Duduk antara 2 Sujud : Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur.

9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) : Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.

10. Tahhiyat Akhir : Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh mungkar & nangkir di dalam kubur.

11. Selawat Nabi : Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12. Salam : Memelihara kita di dalam kubur.

13. Tertib : Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Rahsia di sebalik air sembahyang

Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah nya yang tersendiri.

Pernahkah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa?

Pernah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam?

Pernah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam?

1. Ketika berkumur
berniatlah kamu dengan, "Ya Allah,ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".
Makna: Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah.

2. Ketika membasuh muka
berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".
Makna: Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.

3. Ketika membasuh tangan kanan
berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, berikanlah hisab-hisabku ditangan kanan ku ini".
Makna: Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan

4. Ketika membasuh tangan kiri
berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".
Makna: Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri .

5. Ketika membasuh kepala
berniatlah kamu dengan,"Ya Allah,lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".
Makna: Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.

6. Ketika membasuh telinga
berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini"
Makna: Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll.

7. Ketika membasuh kaki kanan
berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".
Makna: Ahli syurga melintasi titiandengan pantas sekali..

8. Ketika membasuh kaki kiri
berniatlah kamu dengan,"Ya, Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat- tempat maksiat"
Makna:Qada' dan Qadar kita di tangan Allah
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-KALAU BERWUDUK SEBELUM TIDUR,ALLAH AKAN TURUNKAN MALAIKAT MENJAGA KITE DARI KEBURUKAN SEPERTI KEBAKARAN,SIHIR DLL

-KALAU DAH BERWUDUK PASTU KITE WUDUK LAGI AKAN DAPAT 10 KEBAIKAN

-AMALKAN BERWUDUK JUGA BOLEH AWET MUDA

-WUDUK JUGA BOLEH BERSIHKAN N CUCI DOSE KITE

_WUDUK JUGA DAPAT HINDARKAN KITE DARI PELBAGAI PENYAKIT SEPERTI H1N1 SEBAB TANGAN & ANGGOTA YG LAIN DLM KEADAAN BERSIH
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nota kaki:MasyaAllah.... sempurnakanlah wudhuk kita...
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Thursday, October 20, 2011

meninggalkan solat


SIKSAAN KETIKA HIDUP DI DUNIA

Allah mengurangkan keberkatan umurnya.
Rezekinya dipersempitkan oleh Allah.
Tidak ada tempat baginya di sisi agama Islam.
Hilang cahaya soleh dari wajahnya.
Amal kebajikan yang dilakukannya langsung tidak diberi pahala.

SIKSAAN KETIKA SAKHARATUL MAUT


Ia akan menghadapi sakharatul maut dalam keadaan hina.
Matinya dalam keadaan menderita kelaparan.
Matinya dalam keadaan yang tersangat haus walaupun diberi minum air sebayak tujuh lautan.

SIKSAAN KETIKA DALAM KUBUR


Allah akan menyempitkan kuburnya dengan sesempit-sempitnya.
Kuburnya akan digelapkan.
Allah akan menyiksanya dengan pedih sehingga hari Qiamat.

SIKSAAN KETIKA BERADA DI AKHIRAT

Ia akan dibelenggu dan diseret ke padang Mashyar oleh Malaikat.
Allah tidak akan memandangnya dengan pandangan belas kasihan.
Allah tidak akan mengampuni dosanya dan dia akan disiksa dengan keras di dalam neraka.

NISBAH DOSA MENINGGALKAN SEMBAHYANG

1-Sembahyang Subuh - Ia akan disiksa selama 60 tahun di dalam Neraka (bersamaan 60,000 tahun dunia).

2-Sembahyang Zuhur - Dosanya seperti membunuh 1000 jiwa orang Islam.

3-Sembahyang Asar - Dosanya seperti ia meruntuhkan Kaabah.

4-Sembahyang Maghrib - Dosanya seperti ia berzina dengan ibunya (bagi lelaki) atau dengan ayahnya (bagi perempuan).

5-Sembahyang Isyak - Allah tidak redha ia hidup di bumi Allah ini dan digesa agar ia mencari bumi lain.

nota kaki: peringatan utk diri sendiri..
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!




Bila ahli keluarga meninggal,
janganlah seseorang itu menangis hingga melampaui batas meratapi kematian insan tersayang.

Sesungguhnya mayat itu akan terseksa kerana tangisan ahli keluarga terhadapnya.
(H.R. Muslim)

Sesiapa yang diratapi ke atasnya,
maka dia akan diseksa disebabkan ratapan ke atasnya pada hari Kiamat kelak.
(H.R. Muslim)



nota kaki: alhamdulillah.. ALLAH bg aku kekuatan utk tak menangis smpai melampau2...
sape x sedihkan bila Arwah mak meninggal? org yg satu2 nya rapat ngn aku...
yg aku always share ape2 je masalah.. skrg ni arwah mak dah xde.. kalo aku ada masalah,aku lebih suka keep sorang2... sbb tu la kdg2 aku terlampau stress smpai menangis sesorang... Semoga ALLah kuatkn hati aku utk hidup kat dunia ni...
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

JOM TAMBAH TRAFIK BLOGGGGG!




Join..................!!!
(^_^)

nk join jugak?
Boleh aje.....
jom Klik kat sini.....

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Wednesday, October 19, 2011

Kanak-kanak Malang Di China Dilanggar & 18 Orang Membiarkannya Di tengah Jalan

Yue Yue

I am sure by now u guys have heard about the Yue Yue, the 2 year old kid who was ran over twice by lorries in China. She was left to die for close to 7 minutes and no one came to her aid. Dia hanya diselamatkan oleh Chen Xianmei (58) seorang pengutip sampah dan kini dirawat di unit kawalan rapi Hospital Foshan di Provinsi Guangdong. Beliau kini dalam keadaan koma dengan kecederaan otak yang extensif. Prognosisnya tidak berapa baik dan pihak hospital akan mencuba sedaya upaya merawatnya. Tetapi ada laporan berita yang mengatakan Yue Yue sudahpun brain dead dan beliau sebenarnya dah mati. Pihak Blogserius tidak dapat mengesahkan rumours ini at this moment.

Polis berjaya menangkap kedua0dua pemandu yang melenyek Yue Yue. Lelaki yang mula melanggar beliau mengaku menggunakan telefon bimbit ketika memandu. Beliua juga mengaku cuba membayar pampasan kepada bapa Yue Yue sebelum menyerah diri kepada pihak polis. Bila ditanya mengapa beliau tidak membantu Yue Yue selepas dilanggar lelaki itu berkata

"Jika dia mati saya hanya perlu bayat 20 000 yuan. Jika dia hanya cedera saya perlu bayar ratusan ribu yuan"

This is a culktural thing. Aku membaca dibeberapa laman lain dan ada discussion tentang budaya masyarakat cina di China.
Jika sesorang itu mati yang mengakibatkan kematian perlu membayar wang pampasan. Tetapi jika mangsa cedera dan cacat yang mengakibatkan kecacatan harus menanggung kos sara hidup mangsa seumur hidup. This is a Chinese culture of HONOUR. Harus bertanggungjawab atas kesalahan terhadap orang lain. Masalah disini ialah the driver takde honour dan hendak bayar LUMP SUMP wang kematian dan tak mahu bayar wang sara diri jika Yue Yue hidup.

Kepada pembaca yang ada bertanya;

"Kenapa orang ramai buat DERK je walaupun nampak Yue Yue cedera parah Obe?"

Di China ada beberapa kes yang fakap dimana orang yang membantu mangsa tercedera selepas kemalangan terpaksa bayar "honour money" yang aku sebutkan diatas. Orang ramai yang membantu pula dituduh menyebabkan kemalangan walaupun mereka tak bersalah dan hanya mahu membantu. FAKAP kan? Akibat kes sebegini warga China jadi PHOBIA hendak membantu mereka yang tercedera selepas kemalangan. Bukan mereka tak berhati perut tapi mereka tak mahu jadi mangsa saman dan tak mampu membayar honour money. So dont be so judgemental. Its a whole different culture in China people!

Adakah Yue Yue akan hidup normal semula? I doubt it. Will the driver dikenakan hukuman berat? I doubt it too that is the law. Yang pasti Chen Xianmei kini menjadi hero di China kerana beliau menyelamatkan Yue Yue. Beliau juga diberi ganjaran USD 1570 oleh pihakl berwajib Foshan sebagai ganjaran hati murninya. Dibawah ialah foto ibu bapa Yue Yue kowtow kepada Chen Xianmei kerana menyelamatkan anak perempuan mereka. SADNESS!








sumber: Blog serius
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Di bawah ini pula disertakan video kesudahan daripada kejadian malang yang menimpa kanak-kanak tersebut. Gadis berusia 2 tahun itu dimasukkan ke hospital dan dilaporkan koma.



Doktor berkata Yue Yue mengalami kecederaan yang teruk pada otak dan dijangka akan mati tidak lama lagi disebabkan peluang anak kecil itu untuk hidup amat tipis dengan keadaannya yang kritikal sekarang.

Rentetan dari Peristiwa Malang Menimpa Kanak-kanak 2 Tahun Digilis Kenderaan di China

1-Kanak-kanak tersebut melalui jalan raya dan dilanggar sebanyak 2 kali.

2-Dalam masa yang sama, hampir 18 orang yang melalui jalan tersebut tidak menghulurkan bantuan sama sekali.

3-Kanak-kanak itu terlantar kesejukan selama hampir 7 minit.

3-Kanak-kanak yang sudah tidak berdaya itu akhirnya diselamatkan oleh seorang perempuan tua.

4-Walaupun terdapat beberapa tindak balas terhadap anggota badan gadis tersebut, doktor mengesahkan gadis tersebut dalam keadaan koma dan dia tidak dapat bernafas dengan sendiri dan memerlukan bantuan pernafasan. Kecederaan di otak juga dilaporkan sangat serius.

5- 2 pemandu yang melanggar Kanak-kanak itu telah menyerah diri.
Bapa kepada mangsa tersebut amat sedih disebabkan ada di antara 18 orang yang melalui jalan tersebut kenal bapa mangsa!

6-Perempuan tua yang menolong mangsa itu berkata tidak mengharapkan balasan mahupun perhatian dengan niat hanya mahu menolong mangsa.

Tindakan yang dilakukan ke atas Yue Yue dianggap amat kejam dan amat dikecam di seluruh negara. Status mengenai keadaan Yue Yue buat masa sekarang masih tidak diketahui. Ada khabar angin mengatakan Yue Yue telah meninggal dunia tetapi Shanghaiist melaporkan anak kecil tersebut masih lagi hidup. Diharapkan keadaan Yue Yue bertambah baik.
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Teringin...........


aku suka bukak blog ni...
PENGALAMAN DI KOTA MEKAH
suka baca pengalaman org ni kat sana...
Insya ALLAH kalau di izinkan ALLAH,
nk g buat UMRAH...
semoga ALLAH permudahkan apa yg aku nk buat ni..
semoga ALLAH bukak kan hati aku..
bagi aku ketenangan.....

2,3 minggu ni xtau lah.. rasa nk je g ziarah kat sana...
teringin sgt...
perasaan ni rasa nk sgt2 g...
kdg2 tetibe aku nangis,sbb takut...
takut xsempat nk g sana....
kadang2 takut...
byk ilmu x cukup....

Ya ALLAH, bukak kan lah hati aku..
Permudahkan lah segala2nya...


BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

I just haven't met you yet.....(^_^)



I'm not surprised, not everything lasts
I've broken my heart so many times, I stopped keeping track
Talk myself in, I talk myself out
I get all worked up, then I let myself down

I tried so very hard not to lose it
I came up with a million excuses
I thought, I thought of every possibility

And I know someday that it'll all turn out
You'll make me work, so we can work to work it out
And I promise you, kid, that I give so much more than I get
I just haven't met you yet

I might have to wait, I'll never give up
I guess it's half timing, and the other half's luck
Wherever you are, whenever it's right
You'll come out of nowhere and into my life

And I know that we can be so amazing
And, baby, your love is gonna change me
And now I can see every possibility

And somehow I know that it'll all turn out
You'll make me work, so we can work to work it out

And I promise you, kid, I give so much more than I get
I just haven't met you yet

They say all's fair
In love and war
But I won't need to fight it
We'll get it right and we'll be united

And I know that we can be so amazing
And being in your life is gonna change me
And now I can see every single possibility

And someday I know it'll all turn out
And I'll work to work it out
Promise you, kid, I'll give more than I get
Than I get, than I get, than I get

Oh, you know it'll all turn out
And you'll make me work so we can work to work it out
And I promise you kid to give so much more than I get
Yeah, I just haven't met you yet

I just haven't met you yet
Oh, promise you, kid
To give so much more than I get

I said love, love, love, love
Love, love, love, love
(I just haven't met you yet)
Love, love, love, love
Love, love
I just haven't met you yet




BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

✿Kisah Dongeng ✿



Ku sedar ku tak seberapa
Jika dibanding mereka
Yang jauh lebih megah dari diri ini

Apa yang mampu ku berhias
Hanyalah hati yang ikhlas
Terpendam simpan untuk dia yang sudi

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja

Belum pernah ku merasakan
Dipeluk dalam dakapan
Eratnya melindungi jiwa rapuh ini

Sanubariku memerlukan
Kehadiran seorang teman
Tulus mencurah kasih sepenuh hati

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja


(-__-)
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Pra-Perkahwinan Yasmin Hani Dan Sha’arin Razali


sweet kan?

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Tuesday, October 18, 2011

Mcdonalds coupon



CoupOn Mc D kembali!!!!!!!!!!!!!!!!!
tapi kali ni bukan yg percuma ya....
tp ada jugak lah diskaun dia....
korang just masuk kat website Mc D


pastu download LA....
korang tunjuk ke kat kaunter tu nnti...
ok?
Moh la kita makan MC D minggu ni...hehehehee

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

My dear Follower...Sori.. (-_-)


Assalamualaikum...

my dear Follower.....
sori, minggu ni lgsg xsempat nk ambik tau pasal blog ni....
selalunya smpai opis mst benda yg pertama buat ▬ ► bukak blog..
skrg dah xsempat nk berBLOGging....
keje kat opis byk sesangt...
al-maklumlah keje kat bhgian Peperiksaan...
hari2 exam...
hari2 kena buat Transcript..
hari2 stress mengadap result2 student..
(bila lah nk keje kat IPTA Awam ni...hehhee kalo ada jOb kosong,bgtau ya...! hehee...)

Xsempat nk follow mana2 blog skrg ni....
sori tau...
nnti x busy,
Jan akan cuba Follow korang...
sori.... :)

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Monday, October 17, 2011

Lagu : Berganti hati by Anggun




Satu persatu telah kuhapus
Cerita lalu di antara engkau dan aku
Dua hati ini pernah percaya
Seribu mimpi tanpa ragu tanpa curiga

Reff:
Ku tak ingin lagi
Menunggu, menanti
Harapan tuk hidupkan cinta yang telah mati
Ku tak ingin coba
Hanya tuk kecewa (Ku telah kecewa)
Lelah ku bersenyum lelah ku bersandiwara
Aku ingin pergi
Dan berganti hati

Satu persatu telah kuhapus
Nada dan lagu yang dulu kucipta untukmu
Rasa yang dulu pernah ada
Kini berdebu terbelenggu dusta dan noda

Back to Reff:

Kini ku sadari diri ini
Ingin berganti hati
Cinta yang tlah pergi
Harus berganti hati

Harus ku ganti hatiku kini
Ini harus ku ganti
Tak perlu ini lagi harus berganti…


nota kaki: dah penat buat2 kuat.. buat2 senyum.. (-_-)
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Kebiasaan dan Sepatutnya




1. Tengah jalan-jalan cover ayu and chomell on the way ke kelas, boleh pulak jatuh terjelepok kat tepi tangga..
"ahh!!! damn!! sakit kaki aku..siot nyer kasuh high heelsss" sambil muka merah2 tahan malu beb...

Sepatutnya :
" Innalillahiwainnailairojiu'n..kifarah dosa ni.."
Innalillahiwainnailairojiu'n ▬ ► Aku diuji lagi YA ALLAH, (x semestinya bila orang meninggal jer kita ucap kalimah ni, even kita ditimpa musibah pon boleh juga. jatuh tu kan musibah namanya)

2. Malam-malam tengah dating dengan aweks kat pantai...ahh..pantai mana-mana lah...~~Tengok atas, ada bulan mengambang..sekali aweks tu jadi pontianak.er..itu cite lain..~~
Ayat si lelaki : "Cantiknya bulan malam ni, cantik lagi bulan di sebelah abang ni.." sambil senyum-senyum kucing gatal.

Sepatutnya :
"Subhanallah cantiknya bulan malam ni dinda. Rasanya kita belom Isyak lagi..jom g masjid kat area-area ni "(ade ke yg macam nie??!)
Subhanallah ▬ ► Maha Suci Allah,

3. Anak perempuan Encik A meninggal dunia dilanggar kereta ketika melintas jalan ketika pulang dari sekolah.
encik A "Kalaulah aku tak lewat ambil anak aku, mesti semua ini tak terjadi..."

Sepatutnya :
"MasyaAllah...aku redha dengan ketentuanMu Ya Allah.."
MasyaALLAH ▬ ► mengapa aku mempersoalkan TAKDIRMU lagi,

4. Tidur dan tidur lena sampai mimpi repeat 2 3 kali...teeettt terlewat subuh. Bangun kol 7.39 untuk subuh. Buka mata 5 saat pastu pejam balik...erk
Dalam hati. "lek dulu..nanti-nanti lah ak qada' balik..aishhhh"

Sepatutnya :
Dah tahu lambat tu bangun jer lah. Takkan takde rasa bersalah..huhu...
"Astaghfirullah..aku lewat subuh!!!" then terus ambil wudhuk. qada' time tu jugak
Astaghfirullahaa'zim ▬ ► Maafkan aku Ya Allah

5. Korang perasan tak selalu kalau golongan pakcik2 or makcik2 kalo depa bangun dari duduk atau nak duduk, mesti dorang sebut "Allahuakbar" ? Kan indah ucapan itu daripada, "adeheii pinggang haku.." atau "sakitnya kaki haku"
(Korang tak perasan ke?aishh...Kalo tak perasan cuba pegi masjid, duduk sebelah mereka)
Mesti korang dengar. Yang indahnye, Allahuakbar tu macam memberi kekuatan kepada mereka ini. Allahuakbar. Sampaikan diriku dah terikut.
Ex roomate pon terikut lah kan..Kat kelas bila nak bangun dari tempat duduk die pon cakap lah Allahuakbar..tau apa kawan sekelas die cakap?
"Macam orang tua lah kau ni.."
:)~~
Allahhuakhbar ▬ ► kuatkan HATI nuraniku hadapi semua ini dalam menggapai REDHAMU, Allah maha besar

6. Selepas melahap 3 pinggan Kuew Teaw Goreng Tomyam...gulpp...sedapnye
"Kenyang giler weiii..rasa nak meletop je perut wa ni..." Mana xnak meletop nyer...makan over die nie..haissss

Sepatutnya :
"Alhamdulillah...terima kasih Allah..kenyang sangat dah ni. Masyaallah..haku ni terlajak makan ni!!..Astaghfirullah..lepas ni tak mahu makan berlebih-lebihan lagi...Allahuakbar.. "
Alhamdulillah ▬ ► segala puji hanya untuk Allah. ku tahu selepas ini ada HIKMAH kebahagiaan PEMBERIANMU

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Sunday, October 16, 2011



‎"....ALLAH panjangkan usia ibu bapa kita supaya dia sakit & nyanyuk utk beri syurga pada kita anak2nya..Maka, jagalah mereka dgn baik...
insyaALLAH...SYURGA balasannya...
Jadi kalau kita tahu ibu@bapa sakit.....berebut2lah kita menjaga mereka supaya kita dpt KOMISYEN yg ALLAH tawarkan itu...itu lah KOMISYEN yg paling bernilai....."
Jaga lah mereka selagi mereka ada....... ♥
[Rindu mereka.]

nota kaki: al-fatihah utk arwah mak & ayah... (-_-)
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Friday, October 14, 2011

SEGMEN NASZ : KUMPUL DAN SERANG



Haluuu...
Td, jejalan kat Blog Farisya,
Pastu ternmpak segmen ni...
so,nk join jugak lah... (^_^)
nk menambahkan follower kat blog ni.. :)

senang je nk join....
korang just copy banner kat atas tu...
pastu wat tajuk macam Jan buat...
Then, masukkan Link korang kat blog empunya segmen ni... ----> Nasz

so,rajin2 lah terjah blog kawan2 yg lain ya.. :)
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Sofa Yang Direka Khas Untuk Golongan Pemalas


Serius Pemalas. :)

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Renungan Jumaat : Tiga Cara Mengingat Mati..




INGAT mati termasuk salah satu akhlak terpuji dan perilaku luhur lagi mulia. Bagaimana tidak, mengingat kematian bukan sekadar ingat dan tidak lupa, namun lebih dari itu mengingat kematian berarti mempersiapkan bekal sebelum ajal datang.

Diriwayatkan dari Kumail bin Yizad, bahwa ia keluar dengan Ali Abi Thalib radhiyallahu`anhu (ra.). Dalam perjalanan itu Ali menoleh ke kuburan lalu berkata, “Wahai penghuni tempat yang menyeramkan, wahai penghuni tempat penuh bala`, bagaimana kabar kalian saat ini? Maukah kalian kuberitahu kabar dari kami: harta-harta kalian telah dibagi-bagi, anak-anak kalian telah menjadi yatim, dan istri kalian telah dinikahi oleh orang lain. Kini, maukah kalian memberi tahu tentang kabar yang kalian miliki?”

Kemudian Ali menoleh pada Kumail dan berkata, “Wahai Kumail, seandainya mereka diizinkan menjawab mereka akan mengatakan, ‘Sebaik-baik bekal adalah takwa.’
Ali menangis. Lantas, kembali berkata, “Wahai Kumail, kuburan itu adalah kotak amal, dan di kala kematian, kabar dari isi kotak amal itu akan menghampirimu.” (Al Hasan bin Bisyr Al-Aamidiy, Kanzul `Ummaal, Juz III, hal.697, Maktabah Syamilah).

Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Dun-ya dengan sanad dari Anas bin Malik, Rasulullah Shallahu `alaihi wa sallam (SAW) bersabda: “Perbanyaklah mengingat kematian, sebab ia mampu membersihkan dosa-dosa, dan menjauhkan diri dari kesenangan duniawi.”

Rasulullah SAW pernah ditanya oleh para sahabat tentang siapa “orang-orang yang beruntung.” Maka Rasul menjawab, “Orang yang paling banyak ingat mati, paling baik dalam persiapan menyambut kematian. Merekalah orang-orang yang beruntung, dimana mereka pergi (meninggal) dengan membawa kemuliaan di dunia dan akhirat.” (HR. Ibnu Majah (4259)

Sehebat apapun seseorang, segesit bagaimanapun ia berlari, tidak ada yang bisa lepas dari jaring kematian. Di manapun, kapanpun, dan dalam keadaan bagaimanapun, kematian itu pasti akan datang menyergap, baik dalam keadaan kita siap atau tidak, baik dalam keadaan baik atau buruk, kematian adalah suatu kepastian.

Oleh karena itu, Allah Subhanahu wa ta`la (SWT) berfirman,

“Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka Sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu.” (QS. Al-Jumu`ah [62]: 08)

Cara Mengingat Mati

Ada banyak cara dan kiat untuk membuat kita selalu ingat mati. Beberapa di antaranya:

Pertama,
berusaha sekuat tenang untuk mengingat kematian yang menimpa orang lain, entah itu saudara, keluarga, atau siapa saja di antara manusia yang telah mendahului kita. Misalnya, saat kita berjalan kemudian berpapasan dengan rombongan yang memanggul keranda jenazah, di saat itulah kita berusaha mengingat kematian.

Atau saat tetangga kanan-kiri kita ada yang meninggal, kita juga berusaha mengingat kematian dengan mengatakan dalam diri kita, “Hari ini tetanggaku telah meninggal, mungkin esok, lusa, atau beberapa hari lagi aku yang akan dipanggil oleh Allah SWT.”

Hal demikian jika kita lakukan dengan sungguh-sungguh, akan membuat kita terhindar dari pembicaraan yang tidak berguna kala bertakziah kepada keluaraga yang ditinggal mati kerabatnya seperti yang sering kita perhatikan atau bahkan kita sendiri melakukannya.

Padahal Rasul pernah menegur beberapa orang yang berbicara tanpa guna. Beliau mengatakan, “Andaikata kalian banyak mengingat ‘pemotong kenikmatan’ niscaya kalian tidak banyak berbicara seperti ini, perbanyaklah mengingat ‘pemotong kenikmatan’. (HR. Turmudzi (2648))

Kedua,
setelah kita mengingat kematian itu sendiri, cubalah kita membayangkan bagaimana sepi dan sunyinya alam kubur itu, tidak ada yang menemani di hari-hari yang dilalui. Suami atau istri yang paling cinta sekalipun tidak ada yang sanggup menemani jika kita telah wafat, terkubur dalam tumpukan debu dan tanah.

Diceritakan dari Abu Bakar Al-Isma`ili dengan sanandnya dari Usman bin Affan, bahwa apabila mendengar cerita neraka, ia tidak menangis. Bila mendengar cerita kiamat, ia tidak menangis. Namun, apabila mendengar cerita kubur, ia menangis.

“Mengapa demikian, wahai Amirul Mukminin,” tanya seseorang kepada beliau. Usman menjawab, “Apabila aku berada di neraka, aku tinggal bersama orang lain, pada hari kiamat aku bersama orang lain, namun bila aku berada di kubur, aku hanya seorang diri.” (Syeikh Muhammad bin Abu Bakar Al-`Ushfuri, Syarh Al-Mawaa`idz Al-`Ushfuuriyyah, Jakarta: Dar Al-Kutub Al-Islamiyah, hal. 28)

Kesendirian dan sepi senyapnya alam kubur dapat berubah menjadi kebahagiaan atau kesengsaraan, tergantung amal kita selama hidup di dunia. Kuburan dapat menjadi lumbung kebahagiaan atau menjadi sumber siksa dan sengsara. “Kubur itu bisa merupakan salah satu kebun surga atau salah satu parit neraka,” sabda Nabi SAW. (HR. Turmudzi (2460))

Ketiga,
termasuk hal sangat dianjurkan dalam upaya kita mengingat mati adalah berziarah ke kubur. Ziara kubur merupakah perkara yang disunnahkan dan sangat direkomendasikan oleh rasul.

Lewat kegiatan ziarah, kita mengambil pelajaran dan hikmah tentang keadaan alam kubur, dan apa yang terjadi di dalamnya, serta kehidupan yang akan dilewati usai dari alam kubur nantinya.

Dalam sebuah hadits, nabi berpesan, “Aku pernah melarang kalian untuk berziarah kubur, namun sekarang berziaralah sebab ia dapat mengingatkan akan kehidupan akhirat dan menjauhi kemewahan dunia.” (HR. Muslim (977))

Saat ini, musibah terjadi di mana-mana setiap saat. Sementara di sisi lain, banyak manusia tidak sadar bahwa detak jantung, denyut nadi mereka bisa saja berhentik berdetak sewaktu-waktu. Entah karena tabrakan, karena kecelakaan, karena banjir, tsunami atau bahkanya saat mereka sedang bersendau gurau dengan sana-keluarga. Sesungguhnya kematian merupakan langkah yang sudah pasti, kita hanyalah menunggu gilirannya.

Dan ketika nyawa telah dicabut – bahkan ketika kita sedang bergembira sekalipun— apa yang telah kita siapkan untuk menghadap Nya?

sumber:http://www.hidayatullah.com/read/15834/12/03/2011/tiga-cara-mengingat-mati!.html



nota kaki: kalu aku meninggal nanti....adakah orang akan terus akan ingat aku?
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Be Your SeLf.







best kan kata2 kat atas tu?
Betul...
kita jangan jadi orang lain semata2 utk bersama2 dgn org lain....
Jadi lah diri sendiri...
Biarlah seseorang tu terima kita spt mana diri diri kita...
tak kisah lah kita ni gemuk gedempol ke,
kurus kering ke,
muka bulat ke,
muka cengkung ke,
rambut meggi ke,
rambut lurus ke...
Terima lah diri kita seadanya...


"You don't love a woman because she's beautiful;
she is beautiful because you love her..."


seorang perempuan itu akan automatiknya cantik bila seorang lelaki itu ikhlas terima dirinya sebagai mana dirinya......


nota kaki: aku seorang yg Gemuk GedempOl,muka bULat.. (^_^)


BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Thursday, October 13, 2011

To My Friends......



To My Friends Who Are…MARRIED
Love is not about “it’s your fault”,
but “I’m sorry”, not “where are you’
but “I’m right here”, not “how could
you” but “I understand”, not “I wish
you were”, but “I’m thankful you are.”

To My Friends Who Are…ENGAGED
The true measure of compatibility is
not the years spent together but how
good you are for each other.

To My Friends Who Are…NOT SO SINGLE
Love isn’t about becoming somebody
else’s “perfect person.” It’s about
finding someone who helps you become
the best person you can be.

To My Friends Who Are…HEARTBROKEN
Heartbreaks last as long as you want
and cut deep as you allow them to go.
The challenge is not how to survive
heartbreaks but to learn from them.

To My Friends Who Are…NAIVE
How to be in love:
Fall but don’t stumble,
be consistent but not too
persistent,
share and never be unfair,
understand and try not to demand,
and get hurt but never keep the pain.

To My Friends Who Are…SEARCHING
True love cannot be found where it
does not truly exist,
nor can it be hidden where it truly does.
Love is magic.
The more we hide it,
the moreit shows;
the more you suppress it,
the more it grows.

*To My Friends Who
Are…PLAYBOY /GIRL TYPE
never say I love if you don’t care.
Never talk about feelings if they aren’t there.
Never touch a life if you mean to break a heart.
Never look in the eye when what you do is lie.
The cruelest thing a guy can do to a
girl is to let her fall in love when
he doesn’t intend to catch her fall.

To My Friends Who Are…POSSESSIVE
It breaks your heart to see the one
you love happy with someone else but
it’s more painful to know that the one
you love is unhappy with you.

To My Friends Who Are…AFRAID TO CONFESS
Love hurts when you break up with someone.
It hurts even more when someone breaks up with you.
But love hurts the most when the person you
love has no idea how you feel.

To My Friends Who Are…STILL HOLDING ON
A sad thing about life is that when
you meet someone who means a lot to
you, only to find out in the end that
it was never bound to be and we just
have to let go.

To My Friends Who Are…SINGLE
Love is like a butterfly.
The more you chase it, the more it eludes you.
But if you just let it fly, it would come to you when you least expect it.
Love can make you happy but often times it hurts,
but love’s only special when you give it to someone who is worth it.
So take your time and choose the best!

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Wednesday, October 12, 2011

pesanan buat bLogger....




terutama blogger perempuan..


kadang2,kita selalu tgk sesetengah blog org...
jadikan blog sbg diarinya...
ermm..sebenarnya xsalah pun,kita nk share ngn semua org apa yg kita buat...
cuma kadang2,penah trbaca blog seseorang (bukan dr kalangan follower Jan yaaa.. :) ) yg jadikan blog nya diari,kongsi segala2nya... ada jugak blog tu,dia buat tmpat dia luah perasaan dia..maki hamun seseorang... siap dgn nama org tu,siap ngn gambar lg tu... (tp xsure gambar tu gambar betul ke x...)
bg Jan,tak salah kalo nk luah perasaan kita kat blog...
tp berpada2 lah... jaga bahasa kita... tutur kata kita...
org mungkin tak kenal kita...
tp percaya lah,melalui penulisan kita,
apa yang kita tulis itu melambangkan peribadi kita...
so,sebagai seorang perempuan,jaga lah segala2nya.. :)

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

123..Nice Number.. :)


sila klik kalo x nampak...hehhee




Follower yg paling cantik.. :)
No yg cantik....
ASYRAF AHMAD..
tenkiu sbb sudi jadi follower yg ke 123...

nak ini hadiah.... :)

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

DULU & SEKARANG...



PERUBAHAN DALAM DIRI KITA...
KORANG SETUJU TAK?? HEHEE..
SEMUANYA KERANA FACEBOOK,TWITTER,BLOG

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!


ALLAH dah tunjuk semuanya...
Syukur ALHAMDULILLAH...
aku Tabah. :)
[senyum seLalu walaupun sedih... (^_^) ]

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Tuesday, October 11, 2011

kenapa kita di uji?






kadang-kadang ...
bilamana kita dilanda pelbagai ujian dan dugaan hati ini selalu sahaja merintih... dan pelbagai persoalan timbul dibenak hati sanubari kita.......

KENAPA AKU DIUJI ?

" Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja)mengatakan: "Kami telah beriman," sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. "
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN ?

" ..... Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. "
-Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?

" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA KECEWA ??

" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. "
-Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA ?

" Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung." -Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu', "
-Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI ??

" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka ..... "
-Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ?

" ..... Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung. "
-Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI !!!!!!!!!!

" ..... dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. "
-Surah Yusof ayat 87


Semoga segala persoalan dan rintihan yang melanda jiwa dan sanubari kita terubat dengan janji-janji Allah..........
sesungguhnya kepada kitab suci Al-Quran lah tempat kita merujuk segala permasalahan.....
kerana ialah penawar.....
penawar untuk kita.........
marilah kita kembali kepada Al-Quran.....
kembali mengamalkan ajaran yang terkandung sepenuhnya........
semoga Allah memberkati sahabat-sahabat di sana....


nota kaki: bertuahnya kita jika kita diuji Oleh NYA...
ia kan buat hati kita jadi kuat...buat kita Tabah menghadapi segala ujian dr ALLAH...

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Monday, October 10, 2011

JOM CARI FOLLOWER



jOM JOIN segmen ni.....
korang just Klik kat JOM CARI FOLLOWER
cara dia mudah sesangat.....

korang just letak Banner tu..
Then tulis title tu JOM CARI FOLLOWER
pastu letak URL korang kat JOM CARI FOLLOWER
Last dat 11.10.11

Senang kan?
Kacang je Kan?

Moh lah kita CARI FOLLOWER!!

(^____________^)

BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

"Angry Bird Keychain Giveaway By Lulu Caldina"



Korang nak Keychin AngRy Bird?

JOM jOIN SEGMEN NIE.....
korang just klik kat Angry Bird Keychain Giveaway By Lulu Caldina

apa yg perlu korang buat:

1-Ambik banner kat atas, beserta link dan buat entri dengan tajuk
"Angry Bird Keychain Giveaway By Lulu Caldina"

2-Kalo Dah siap,korang tinggalkan URL link entri kat ruangan komen kat Angry Bird Keychain Giveaway By Lulu Caldina

3-Tarikh Tutup : 18 Oktober 2011.. 2 Petang... ayooooh cepat!!!!

happy blogging korang... :)
xdapat hadiah pn xpe..janji korang sudi follow blog saya yg xseberapa ni :)
Jom Kita Follow-Mollow.. (^_^)
BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Info: TELEFON BIMBIT ANDA TULEN ATAU PALSU?

Macam manalah kita nak tahu kalau telefon bimbit kita yang betul tulen atau palsu? Salah satu caranya adalah dengan cara di bawah ini.
ni pun aku dapat kat FB...




Henset Idaman Kalbu - Samsung ACE


Henset idaman Kalbu- Samsung galaxy SII


1.Taip *#06#
2.Akan keluar IMEI ( International Mobile Equipment Identity)
3.Semak no IMEI anda, pada kedudukan ke 7 dan 8. Contoh, 358671017470473
4.Kedudukan no 7 dan 8 adalah seperti ******01*******untuk semak sama ada phone korang ori atau tidak, check kod di bawah.

02 or 20 : dari China = LOW QUALITY
08 or 80: dari Germany = FAIR QUALITY
01 or 10: dari Finland = VERY GOOD
00 or 03 or 04: dari kilang asal handphone = BEST MOBILE QUALITY
13 : dari azerbaijan =VERY BAD QUALITY & DANGEROUS FOR HEALTH

Dengan maklumat yang diberi ini boleh lah kita check sama-sama kalau handset kita tu ori atau tak. Jangan kena tipu sudah lah.


BACA JE? MEH LA KOMEN-MENGOMEN!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...